Tag Management

Få all relevant mätkod på plats
Att få all relevant mätkod på plats kräver kunskap om vilka rapporterings- och optimerings­möjligheter som finns. Det kräver även en noggrann planering och ett löpande underhåll.

Både webbanalysverktyg, kampanjhanteringsverktyg och sociala medier kräver att mätkoder läggs in på sajten. Kanske har ni två webbanalysverktyg, varav ett kräver med specifik anpassning av koden på sajtens olika sidor? Er digitala marknadsföring går säkert via både AdWords, något affiliatenätverk och mediebyråns AdServer. Alla olika system kräver att mätkoder finns på plats för att ni ska få tillgång till relevanta rapporter och för att kampanjerna ska kunna optimeras.

Internet Intelligence hjälper er att kartlägga möjligheterna, ta fram relevanta mättaggar samt att få dessa implementerade på er sajt.

Tag Management System
När taggning ersatte loggfiler, så innebar det en stor förbättring avseende datakvalitet. Men över tid har taggningen skapat sina egna problem. Sajter och annonslösningar har blivit alltmer avancerade och sociala medier har gjort sitt intåg. Allt detta har skapa ett behov av fler och komplexare implementationer av mätkod på sajterna, vilket i sin tur kräver alltmer resurser av företagen.

En lösning som vuxit fram på senare tid är att administrera alla taggar på sajten via ett externt Tag Management System (TMS). En sådan lösning innebär att ni endast behöver lägga in en, helt generisk, kodsträng på sajtens alla sidor, och att ni sedan kan administrera alla specifika mätkoder (för olika system på olika sidor) via ett externt system. Ett TMS hjälper er att både minska kostnader och öka intäkter: Kostnaderna för underhåll och uppdatering av er taggning minimeras, och intäkterna ökar genom att ni kan implementera den mätning ni behöver exakt när ni behöver den (helt oberoende av IT avdelningens utvecklingscykler och lanseringar). Dessutom blir ni inte låsta till enskilda systemleverantörer eftersom det blir så mycket enklare att byta ut all mätkod på sidorna.

Internet Intelligence hjälper er att utvärdera behov och potentiella vinster av att använda ett TMS. Vi hjälper er att hitta det system som passar er bäst, och självklart hjälper vi även till med implementering, och löpande underhåll, av alla mätkoder för er sajt.

Eller ta steget in i framtiden direkt
Även med ett Tag Management System (se ovan), så finns det brister. Mätningen vilar fortfarande på traditionell taggning och det i sin tur innebär utmaningar när det gäller att samla in all relevant data; ex. kundspecifik information, information kring formulär etc.

Men det finns lösningar som innebär att ni automatiskt inhämtar data kring alla interaktioner som era besökare och kunder gör via er sajt (eller andra digitala kanaler). Oavsett hur sajten utvecklas över tid, så kommer ni alltid ha tillgång till all relevant data. Det finns också lösningar för att integrera data för kundens beteende i digitala kanaler, med övrig information om kunden, och att därigenom skapa underlag för ett mycket mer relevant CRM (jämfört med om ni bara agerar på offlinedata, eller onlinedata, separat).

Om ert företag har webben och mobilen som centrala kanaler ut mot era kunder, och om
ni anser att kunskap om kunden är ett av företagets viktigaste konkurrensmedel, då rekommenderar vi er att kontakta Internet Intelligence för strategisk rådgivning kring hur
man bäst mäter och agerar på kunders och potentiella kunders beteende i företagets digitala kanaler.

Om Internet Intelligence

Internet Intelligence erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom webbanalys. Vi mäter, analyserar och tar fram relevanta beslutsunderlag för hela er digitala affär.

Exempel på specifika tjänster: webbanalys, mobil analys, kampanjuppföljning, måluppföljning i sociala medier, dataintegration.

0733 56 41 51
andreas[a]internetintelligence.se

Andra tjänster