I många företag finns en kunddatabas med information om de enskilda kundernas produktinnehav, köphistorik, kundtjänstkontakter etc. Baserat på dessa uppgifter görs sedan mer eller mindre riktade kampanjer, exempelvis via e-mail, sms, DM eller TeleMarketing. Parallellt med detta analyseras användningen av företagets sajt med verktyg som är specifikt utformade för detta syfte, och data för hur sajten används lagras separat. Men genom att koppla samman kunddata (CRM) och beteendedata (webbanalys) skapas ett mycket kraftfullt underlag för kampanjer och sajtoptimering.
Integrationen av data innebär att ni får tillgång till information om hur enskilda kunder eller kundsegment använder sajten. Det blir inte längre anonyma browsers som besöker och använder er sajt, utan istället är det kända kunder och prospekt. Ni kan sedan samköra beteendet på sajten med den ytterligare information ni har om kunderna i er kunddatabas. Ni kan exempelvis se vilka befintliga kunder som verkar vara intresserade av ytterligare produkter, genom att följa vilka sidor dom besöker och vilka sökningar dom gör på sajten. Baserat på denna information kan ni sedan skräddarsy budskap både i era CRM-kampanjer och på själva sajten.